"OLD MAN HERO"; Sykkeltrening 10. Juni!

Klokka var passert 16:00, og Bjarne Riis begynte å bli bekymret. Kun to av deltagerne, Emil Volden og Andreas Micka, hadde møtt opp til trening. Selv om disse er sammenlagtfavoritter i årets Trondheim-Oslo, er det nødvendig med såkalte flaskebærere for å gjøre det lettere for de store kanonene. Tiden gikk, og vår egen sykkelekspert, John Christian Engelsen kom syklende, tett etterfulgt av røverkongen Niklas Unger Nilsen. Det skulle vise seg at dette var punktum for oppmøte i dag. Vi bestemte oss for at turen i dag skulle gå fra Leangen, gjennom byen og rundt hele Byneset.

Vi startet i et hurtig tempo. Alle deltagerne kastet seg foran biler, gamle damer og busser på vei gjennom byen, og viste ingen svakhetstegn i såkalt bykjøring. Den eneste utfordringen vi har på dette området er at vi ikke klarer å stoppe helt opp. Dette har ført til flere brudd på trafikkloven ved kjøring på rødt lys, de fleste i regi av sykkeleksperten Engelsen, og hadde strengt tatt vært en fengselsstraff verdig. Godt ute av byområdet syklet vi langs trondheimsfjorden et stykke. Her begynte det å blåse kraftig, og vi fikk virkelig erfare hvordan det er å sykle i motvind. Vi fikk også øvd litt på diverse sykkelstrategier; kjedekjøring, hvordan man skal gi tegn med hender osv.

Men det var først da Niklas presterte å punktere at ting virkelig tok seg opp. Latter ble fort til forvilelse og hjemlengsel, etterfulgt av optimisme igjen. Engelsen hadde tatt med seg en fancy sykkelpumpe og var klar til å fikse dekket. Det klarte han. Før han sprengte dekket, og ødela det igjen! Og i akkurat det øyeblikket vi var sikker på at dette gikk til helvette, så vi ham. Mannen med den blå sykkeltrøya. Han kom syklende i beste Lance Armstrong stil, og så ut som han kunne fortsatt helt til Contadors dopinglege i sør-Spania. Han stoppet glamorøst foran oss, og tilbød sin ekspertise. Han så ut som han var rundt 40-50 år gammel, og blir bare omtalt som "Old man hero" i det lille sykkelmiljøet vårt i fremtiden.En virkelig stor mann!

Dagens truseskift ble presentert i denne samme stoppen av hærfører Andreas Micka. Om han ikke hadde samme luktkvalitet eller ansiktsuttrykk som Supermainn hadde den første treninga, var i alle fall lyden i en klasse for seg selv. Gratulerer Micka! Vær stolt..

Etter denne stoppen gikk det raskt videre. Vi passerte Rye og Spongdal og tok fatt på bakkene nedover mot Klett. Alle sammen, kanskje med unntak av Engelsen som stilte med livet som innsats, var vi pissredde og lettet da vi var kommet ned. Det føltes ut som vi lå i 80-90 km/t nedover, minst! Og som alltid, etter nedoverbakker kommer oppoverbakker. Det føltes ut som det var mange flere oppoverbakker enn nedoverbakker på turen. For enkelte gikk det fint, for andre med tyngdekraften mot seg, gikk det verre. Trenger ikke å nevne navn her.

Alt i alt hadde vi en kjempefin tur. Vi tok et offisielt farvel på Esso Heimdal der Micka presterte karrierens andre velt. Denne gangen er det liten tvil, Micka og tyngdekraften er ikke helt på samme bølgelengde. Det skal også nevnes at Micka og Engelsen akkurat ikke rakk å komme hjem før regnet tok dem.
Dagens økt var fylt med sykkelglede, nyttige erfaringer, unyttige erfaringer, flere røvere og stort sett godt humør. Vi har sett for oss neste økt allerede på mandag, hvis deltagerne klarer å komme seg opp etter søndagsnatten.

På gjensyn.

Sykkeleksperten trodde han kunne skifte slange på sykkelen...

Nilsen er fortvilt, og lurer på om han noen gang kommer hjem igjen..

"old man hero" - En legende

Lagbilde på skiltet som viser mot Byneset..

Micka med en flott avrunding av dagens økt. Er ikke lett å ha begge beina plantet på jorda i disse dager..